30 ژانویه 2023 - تجزیه و تحلیل داده‌های پرونده های الکترونیک سلامت بیش از 22 هزار بیمار در سه سایت بالینی در ایالات متحده نشان می‌دهد که در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، به ویژه در بین افرادی که در زمان تشخیص هموگلوبین A1c بالایی دارند، عدم پاسخ به متفورمین به عنوان درمان اولیه، شایع است.

با توجه به اینکه متفورمین، به عنوان داروی خط اول برای درمان دیابت، نرخ شکست بالایی دارد، سوزت جی بیلینسکی و همکارانش از کلینیک مایو در روچستر، ایالات متحده با هدف شناسایی عوامل بالینی و جمعیت شناختی موجود در پرونده سلامت الکترونیکی که شکست درمان با متفورمین را پیش‌بینی می‌کنند، این مطالعه را انجام دادند.

برای این منظور، گروهی از بیماران که با حداقل یک آزمایش غربالگری غیرطبیعی قند خون تشخیص دیابت را دریافت کرده و به عنوان خط اول درمان دارویی، متفورمین برای آنها در سه سایت بالینی در آمریکا (آریزونا، می سی سی پی و مینه سوتا) تجویز شده بود، شناسایی شدند. محققان 22047 آغازگر متفورمین (48٪ زن، میانگین سنی 14 ± 57 سال) از جمله 2141 آمریکایی آفریقایی تبار، 440 آسیایی، 962 نفر دیگر/چند نژادی، 1539 اسپانیایی تبار و 16764 سفیدپوست غیراسپانیایی را شناسایی کردند.

محققان از مدل‌های [1]XGBoost، برای ارزیابی عملکرد کلی پیش‌بینی خطر و سهم نسبی عوامل فردی با استفاده از داده‌های EHR برای خطر شکست درمان با متفورمین استفاده کردند.

این مطالعه که در مجله Clinical Endocrinology & Metabolismمنتشر شده است، نشان داد که درمان بیش از 30 درصد از جمعیت مورد مطالعه با متفورمین با شکست مواجه شده است، که به عنوان عدم دستیابی بهHbA1c  کمتر از 7 درصد در عرض 18 ماه یا نیاز به استفاده از یک داروی اضافه ی کاهش دهنده قند خون تعریف می شود.

سایر عوامل پیش بینی کننده برای شکست درمان با متفورمین شامل جنس مذکر، افزایش سن، و نژاد/قومیت بود. با این حال، پس از تعدیل برای سایر عوامل خطر بالینی، رابطه ی شکست درمان با نژاد/قومیت منتفی شد.

محققان نوشتند: یافته‌های ما نشان می‌دهد که افزایش نظارت با تشدید درمان زودتر برای دستیابی به کنترل قند خون ممکن است در بیماران با پارامترهای بالینی شرح‌ داده‌ شده در این مطالعه مناسب باشد.

آنها افزودند: HbA1c پایه، قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده شکست درمان با متفورمین بود، که نشان می‌دهد داده‌های بالینی پرونده های الکترونیک می‌تواند برای شناسایی بیماران در معرض خطر بالای شکست درمان با متفورمین که ممکن است از نظارت دقیق‌تر و تشدید درمان زودهنگام سود ببرند، استفاده شود.

این نتایج استفاده ی فراگیر از متفورمین را به عنوان درمان خط اول زیر سوال می برد و رویکرد فردی تری را برای بهینه سازی درمان پیشنهاد می کند. این مطالعه همچنین امکان استفاده از داده‌های سلامت الکترونیک با رویکرد یادگیری ماشینی برای کشف نشانگرهای زیستی خطر را نشان داد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/metformin-failure-common-in-patients-with-type-2-diabetes-with-high-hba1c-at-time-of-diagnosis-106297

 



[1]Tree-based extreme gradient boosting (XGBoost) models